torsdag 5 januari 2012

Scenografi

I går hörde jag, med anledning av de nya priskategorierna på Guldbaggegalan, någon säga att scenografi är en bisak. Scenografi behövs egentligen inte. Ingemar Bergman lär också ha hävdat det. 


För länge sedan gjorde jag scenografi till teater. 
Det var så roligt. 
För mig är scenografi den bildkonstform där man verkligen kan göra ett samarbete. Det är så många yrkesgrupper med så olika verktyg som jobbar mot målet att berätta en historia tillsammans. Någon berättar med sitt skådespeleri, någon med kostymerna som rollerna har på sig, någon berättar med scenrummets former och färger, någon berättar med ljudbilden. Som arbetsledare finns en regissör som har en vision om vad som ska berättas. Det är summan av allas arbete som ger publiken upplevelsen de får. Ju bättre varje del är desto bättre. Det kan vara fantastiskt. 


Förra veckan såg jag "Resan till Melonia" på Helsingborgs stadteater* (se båda filmklippen!). Vilken lycka! Sören Brunes, vår främsta scenograf, har gjort scenografin. Estetiken bygger på den tecknade filmversionen, men fritt tolkad. 
Sören Brunes använder några tillsynes enkla element för att skapa de olika rummen på scenen. 
Allt bygger på sex podier i omålad plywood i olika geometriska former. Några har dolda hjul och kan rulla. Några sitter fast i golvet och kan resas till väggar. 
Vi ser först en liten båt på ett stort hav med stora vågor. Två podier med gångjärn blir båten på ett platt svart golv. 
Sedan är vi på ön Melonia. Sex podier och en mängd organiska luftfyllda tygformer blir en trygg, ombonad djungel. 
Sista delen av föreställingen är i en gruva. De sex podierna blir en taggig, industriell miljö med en fantastisk jätteborr som kommer ner från taket. 
Jag tror verkligen på att vi är på olika platser, med olika helt olika temperatur, dofter och känsla. Podierna är i sig väl genomtänkta för att uttrycka alla dessa olika saker, men de hade varit döda om inte skådespelarna hade spelat med dem. Allra bäst gör de det på den lilla båten på havet och i gruvan med borren. 




*)Föreställningen bygger på Per Åhlins film med samma namn. Jag har inte sett den. Berättelsen i filmen bygger i sin tur på Shakespears "Stormen".