söndag 24 januari 2010

Ladutaken flyttar in

Det har varit en händelserik dag.
Jag har provat min idé om blanka rutor i bilden. Det här är tre av de fem bilder, som jag har gjort idag. Alla blev steg i processen.
Jag undersökte hur mycket av bilden som kan vara täckt, utan att få något svar.
Jag provade att låta rutorna vara spridda i ett mönster. Det som hamnade i en ruta fick inte vara med.
Jag kastade ut rutorna. Det som hamnade i en ruta fick inte vara med.
Jag placerade ut rutorna ungefär lite bredvid där de borde ligga. Jag lät figurerna anpassa sig i formen för att inte försvinna.
Det gav mest. Det tvingade mig att teckna annorlunda mot hur jag brukar göra. Jag tyckte att jag förstod motivet på ett nytt sätt. Dessutom blev en av de tomma rutorna ett element i bilden i form av det som de tre figurerna tittar på.

2 kommentarer:

  1. nja.. det funkade inte riktigt för mig.. men jag förstår att det är en utmaning.. och det är väl det vi gillar.. vi konstiga konstnärer.. Du skrev att du kastade ut de vita fälten slumpmässigt.. kanske du skulle pröva medvetet. Lars Lerin lägger ju in mindre bilder på de stora. Prövat det?

    SvaraRadera
  2. I den nedersta bilden har jag placerat dem medvetet. Det är ett första test. Jag gillar att jag tvingades teckna annorlunda när jag anpassade figurerna till ytorna. Nu funderar jag på att teckna de delar av figurerna som borde vara där i rutorna...eller som du sa rita något annat där.
    Jag ska nog prova andra former än rutor också.
    Det här är helt klart en experimentfas och det är roligt!

    SvaraRadera