tisdag 16 februari 2010

DE-VE-LO-PE

Vi åkte till Rackstadmuseet i Arvika idag.
Vi tittade på utställningen DE-VE-LO-PE. Tryck HÄR för att se några av de fantastiska verken.
Vi blev kvar länge.
Utställningen visar verk av "intellektuellt funktionshindrade och etablerade konstnärer*".
En viktig idé med utställningen är att INTE kategorisera konstnärerna alls. Det fungerade utmärkt. Vi gick runt och var ena stunden förtjusta andra stunden mycket kritiska. Vi såg bara verken. Vi diskuterade inte ens vem konstnären kunde vara.
Vi skuttade därifrån glada och inspirerade utan att ens titta åt Rackstadskolonins målare.
*)klumpigt uttryck, som inte säger så mycket, men det används i katalogen till utställningen. Tryck gärna HÄR för att se fler inspirerande bilder.

5 kommentarer:

  1. alltid uppfriskande att se vad andra gör.. tyvärr så händer det inte mycket i munkfors.. får väl åka någonstans jag också kanske.. men jag är lite lat där.. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Tack för att få ta del av din utflykt och av vad du tittat på.

    SvaraRadera
  3. Jag kan kanske börja ta inträde också?
    Ingen av er kommer ju komma närmare utställningen än så här...men det är verkligen synd att inte alla får se den. Den var mycket bra.

    SvaraRadera
  4. Tack Lotta, skulle gärna vilja att du startade en skola i Sunne. Känner mig genast lite mer intellektuellt funktionhindrad än vanligt...Är utställningen redan borta? /Ewa

    SvaraRadera
  5. Utställningen är kvar till 14 mars.
    Jag tycker att man ska åka dit och titta. (Gärna i blandade grupper av barn och vuxna/intellektuella och arbetarklass/kor och vargar/...)
    Det som finns på nätet, mina länkar, ger en ganska bra bild också.

    SvaraRadera