måndag 29 mars 2010

Moralisk baksmälla

Dagen efter att ha sett en utställning med bilder ("den kumulativa effekten") som har ett budskap åker jag till ateljéen och målar landskap.

Det är en svår balansgång jag försöker gå.
Jag balanserar mellan visuellt intressanta bilder och bilder som berättar viktiga berättelser. Idealet är att hitta en punkt där budskapet når fram trots att bilderna är spännande och vackra att titta på.
Nu är jag ute och vinglar i den visuella kanten där budskapet saknas helt. Det är trevligt.
Å andra sidan har jag ju så alldeles för mycket viktigt att säga.

5 kommentarer:

  1. kunde inte se bilden här, men jag såg den i minformat på FB.. den såg spämnnande ut.. ett livsträd? ...och det där med budskap i bilderna.. det är det säkert någon som tolkar in i mina bilder också, men jag målar bara för att det är så förbannat roligt och jag behöver måla för att må bra.. det tror jag du också gör!

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Jag läste din kommentar tidigare, men måste ha raderat den när jag har provat att ändra alla möjliga inställningar.
    Skriv gärna något liknande igen om du vågar/orkar pga strulrisken.

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta. Jo jag skrev typ: att jag gillar bilden. Den är som ett träd av liv. Sen funderar jag på det där med att tavlorna ska ha budskap. Är det viktigt? Jag målar för att det är så djävla kul och för att jag mår bra när målar. Sen att min fantasi får leka lite under tiden är väl bara ett plus :) Har gjort någon enstaka där jag försöker förmedla ett budskap, men det är ju aldrig någon som förstår dem iaf..

    SvaraRadera
  4. Ditt måleri funkar ju utmärkt. Kanske är det t.o.m ditt val att inte lägga in någon bestämd betydelse som ger mig som betraktare plats att tolka och se ett budskap som passar mig?

    SvaraRadera
  5. kanske det.. lämnar över en frihet.. det lät väl flummigt och bra ;)

    SvaraRadera